PROMÍTÁME "Filmové středy"

PROGRAM

Milí příznivci dokumentárního filmu,
hamko cz & Náš bar vás spolu s projektem Institutu dokumentárních filmů KineDok zvou na promítání celkem 18 dokumentárních filmů z 8 zemí Evropy. Projekce poběží (každou středu v 19 hod a před Vánoci i každou adventní sobotu v 16 hod) až do konce února příštího roku. Máte tak možnost vidět dokumenty z Bulharska, České republiky, Chorvatska, Maďarska, Norska, Polska, Rumunska, Slovenska. KineDok sdružuje všechny tyto země a sám sídlí v Praze, čímž se nevyjímají ani snímky z našeho regionu. Více na https://kinedok.net/cz

ŘÍJEN 2019

středa 2/10 v 19 hod

Dny šílenství (Damian Nenadić), Chorvatsko

„Proč jsou ulice plné takzvaných normálních lidí a my, čímsi nenormální, sedíme v léčebnách?,“ ptá se jedna ze dvou protagonistů filmu Days of Madness Maja. Proč je hraniční porucha osobnosti diagnóza a nacionalismus nebo homofobie není? Maja dostala nálepku F64, diagnóza poruchy pohlavní identity, druhý protagonista Mladen trpí schizofrenií. Oba berou nepřeberné množství prášků, jejichž vedlejší účinky se podepisují na jejich zdraví. Mladen se modlí za uzdravení, snaží se nemoc přijmout a hledá kořeny jejího počátku. Maja je z přemíry léčiv několikrát hospitalizovaná a ve vzpomínkách se vrací k dětství a rodině, někdy s láskou, jindy s neskrývaným vztekem. Režisér filmu Damian Nenadić se rozhodl pro netradiční snímání: Maje a Mladenovi přenechal kamery, na které si sami natáčí osobní záznamy a jsou tak spolutvůrci filmu.

středa 9/10 v 19 hod

Josipo, miluji tě (d. Jadranka c. Šiftar), Chorvatsko

Josipa byla od svých čtyř do dvanácti let pohlavně zneužívaná. Teď je z ní dospívající dívka, kterou si vybrali mladí dokumentaristé včetně Senada jako hlavní protagonistku jejich filmu. Senad se k Josipě během natáčení dostává blíže a překonává hranice, které jsou mezi snímajícím a snímaným běžné. Sám se stává objektem svého dokumentu, když se do Josipy zamiluje. Film je intimní portrét velmi netradiční lásky plné zásadních otázek a polovičatých odpovědí. Neptá se pouze Senad, ale i Josipa, která je chvíli rozverná jako malé děvče, kdežto v další scéně ji vidíme předávkovanou uklidňujícími léky. Lehkost jejich bytí je někdy málo uvěřitelná, zváště, když dojde na téma dětství Josipy a jejího vztahu k rodině i k životu obecně. „Proč žiješ?,“ ptá se Senad. „Žít se musí, nejde nežít,“ říká Josipa a vážný výraz střídá podezřele bezstarostný úsměv.

středa 16/10 v 19 hod

Forman vs. Forman (d. H. Třeštíková, J.Hejna), Česko & Francie

„Nevím, co jsem o sobě zjistil. Zjistil jsem, že mě baví, co dělám, že mě baví vyprávět příběhy.“ Miloš Forman jako tvůrce. Miloš Forman jako člověk. Filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A zároveň charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Zkušenost s totalitním režimem dala Milošovi Formanovi do vínku téma konfliktu jedince s institucí, který úspěšně rozvíjel i ve svých amerických dramatech. Zároveň sám neúnavně hledal místo, kde by pocítil svobodu. Dokument Forman vs. Forman od režisérské dvojice Helena Třeštíková - Jakub Hejna sumarizuje životní cestu nejslavnějšího českého filmového tvůrce, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman.

středy 23/10 + 30/10 NEPROMÍTÁ SE

LISTOPAD 2019

středa 6/11 v 19 hod

v zajetí (Bernadett Tuza-Ritter), maďarsko

Novou podobu otroctví ukazuje film maďarské režisérky Bernadetty Tuzzy-Ritter. Ta se dostala nečekaně blízko k oběti zneužívání, otrokyni Marish. Marish žije „u své paní“ Ety přes deset let. Přes den pracuje v továrně a veškeré peníze Etě odvádí, zároveň se jí však stará o dům, uklízí, vaří a za svou práci dostává cigarety a kávu. Často hladoví a je i bita. Dokumentaristka mapuje živoření otrokyně rok a půl do té doby, než se Marish rozhodne svůj život změnit a od Ety utéct. Konečně se může zbavit jména, které jí Eta přiřkla a začít se svou pravou identitou v jiném městě daleko od vykořisťovatelky. Podaří se jí však začít žít bez prostředků v novém prostředí?

středa 13/11 v 19 hod

Forman vs. Forman (d. H. Třeštíková, J.Hejna), Česko & Francie

„Nevím, co jsem o sobě zjistil. Zjistil jsem, že mě baví, co dělám, že mě baví vyprávět příběhy.“ Miloš Forman jako tvůrce. Miloš Forman jako člověk. Filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A zároveň charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Zkušenost s totalitním režimem dala Milošovi Formanovi do vínku téma konfliktu jedince s institucí, který úspěšně rozvíjel i ve svých amerických dramatech. Zároveň sám neúnavně hledal místo, kde by pocítil svobodu. Dokument Forman vs. Forman od režisérské dvojice Helena Třeštíková - Jakub Hejna sumarizuje životní cestu nejslavnějšího českého filmového tvůrce, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman.

středa 20/11 v 19 hod

King Skate (d. Šimon Šafránek), Česko

Skateboard v šedi normalizace? Jasně, a k tomu holky, pivo a skvělý triky s doma vytvořenými skejty nebo s těmi z dovozu, výměnou třeba za český křišťál. Svezte se na vlně rychlého střihu a dobové hudby, poznejte dnešní padesátníky, kteří bývali těmi kluky, co skákali do výšek a krosili slalomy. Partu na prknech dohání žigulík VB a televizní komentátoři vyzdvihují toleranci vůči zábavě mladých: easy-going hodinka, kterou chceš vidět v partě, a rozhodně ne sám.

středa 27/11 v 19 hod

až přijde válka (d. Jan Gebert), Česko

Východní Evropa prožívá období neklidu. Rusko vyvíjí jaderné zbraně, na Ukrajině se válčí a muži zbrojí. Dystopie? Ne tak docela, polovojenské uskupení na bázi dobrovolníků vznikají i na Slovensku – jsme tomu blíže, než bychom čekali. Režisér filmu Jan Gebert pozoruje vznikající extremistickou skupinu Slovenskí Branci. Jednotliví účastníci se do ní zapojují z různých popudů. U někoho je účast vyvolaná strachem a nedůvěrou v ochranu vlády a jejích obranných složek, jiní se zapojují z nedostatku adrenalinu, zábavy a vzrušení. Zarážející je především tolerance státního systému a rodiny jako jednotky, která přihlíží k indoktrinaci dětí a mládeže. Hra na vojáky na lesní mýtině vzbudí posměch, závěr dokumentu už ale nabízí polovojenské uskupení, ze kterého může jít strach.

sobota 30/11 v 16 hod

Mečiar (d. Tereza Nvotová), Slovensko

Éra Vladimíra Mečiara byla diskutovaná ve spojitosti s dělením Československého státu, zákonu o privatizaci, netransparentním finančním machinacím, a dokonce i únosům a slovenskou mafií. Slovenský disident a filozof Fedor Gál o slovenském premiérovi řekl, že zneužíval diskrétní informace k vydírání a manipulaci lidí. Za Mečiarovy vlády se Slovenský stát polarizoval, kvůli postavě tohoto politika se rozpadaly přátelské vztahy i rodiny. Dokumentaristka Tereza Nvotová sleduje jeho vzestup i pád, vsazuje jednotlivé kauzy do širšího společenského kontextu a komentuje dění z pohledu angažovanosti své rodiny. Politika je především o emocích, a ty uměl Vladimír Mečiar ovládat dokonale. Jak a o čem mluví bývalý premiér Slovenska nyní a kdo ho ve funkci zastoupil? Dokument Mečiar objevuje možnosti a zrady demokracie v postkomunistické zemi.

PROSINEC 2019

středa 4/12 v 19 hod

Exit (d. Karen Winther), Norsko

Minulost norské dokumentaristky Karen Winther zdobí svastiky a motiv říšského orla Hitlerovi Třetí říše. Ve svém dokumentu hledá bývalá neonacistka odpovědi na otázku, co ji a další bývalé násilnické extremisty donutilo opustit tyto radikální skupiny. Skrze rozhovory s bývalými extremisty z Francie, Německa, Holandska a Spojených států hledá ve vzpomínkách onu chvíli, určitý bod, ve kterém se rozhodli změnit směr života. Mnozí z nich se kvůli své historii musí skrývat a pocit viny je stále přítomný. Reflexe minulosti i zlomu, který nastal, když se z extremistických kruhů chtěli vymanit, spoluvytváří portréty těch, kterých se společnost obává.

sobota 7/12 v 16 hod

Tarzan´s testicles (d. Alexandru Solomon), Rumunsko

Sukhumi je hlavní město Abcházie, samozvaného státu na kavkazském pobřeží Černého moře. Na konci 20. let tu Sověti vybudovali výzkumný ústav s údajným cílem křížit lidi a opice. Nyní toto chátrající zařízení funguje jako experimentální laboratoř nových léků. Opice jsou zde kromě své testovací funkce chovány i jako atrakce pro návštěvníky. Dokumentární esej Alexandru Solomona reflektuje zvrácenou minulost ústavu a jeho současnou existenci ve specifickém místě státu, který nebyl nikdy uznaný a je trvale poznačen rozpadem Sovětského svazu i gruzínsko-abcházskými konflikty. Výstupem tohoto snímku by mohla být otázka o vlivu ideologických dogmat a základní rolí víry a etiky, ale témat je zde mnohem více.

středa 11/12 v 19 hod

Brothers (d. Aslung Holm), Norsko

Může být dokumentaristika ještě intimnější, než je tomu při natáčení vlastní rodiny? Aslaug Holm natáčí své dva syny po celou jednu dekádu. Zaznamenává jejich dětství od jejich pěti a osmi let v obyčejné každodennosti, která místy působí jako bitevní pole a každé jednotlivé boje jsou pro oba chlapce školou života. Kontroverzní snímání překračuje hranice osobního prostoru, kamera se dostává na jakákoli místa, kde se chlapci pohybují: nejen domov, ale také škola nebo fotbalové hřiště se stávají prostorem, které chlapci obývají, a kamera je stále s nimi. Kuriózní je film ve chvíli, když si divák uvědomí, že za kamerou stojí stále jejich matka, které by určité skutečnosti měly zůstat skryté. Poetické snímání, které akcentuje norskou krajinu, rozkvetlé louky, vítr i moře podporuje dramatická hudba i použité barevné filtry. Tyto sekvence spojují rozdílnou povahu obou chlapců a dávají prostor úvahám o času, dospívání a zodpovědnosti.

sobota 14/12 v 16 hod

MOJ POSLEDNÝ AUTOPORTRÉT (d. Marek Kuboš), Slovensko

Marek Kuboš už třináct let nenatočil žádný film. Jeho prvním snímkem, tedy cvičením na filmové škole, byl autoportrét. Obloukem se tak vrací ke svým dokumentaristickým prvopočátkům a snaží se proniknout do doby, kdy se nadchl pro film do té míry, že se chtěl stát filmařem. Hraný dokument Poslední autoportrét tematizuje především jeho tvůrčí krizi a vyhoření. Marek Kuboš točí film jako autoterapii v autě, kam si zve nejen své kolegy-dokumentaristy, ale také své alter ego, které nechá symbolicky zabít aktérem jednoho ze svých nedokončených děl. Za tento film si Marek Kuboš odnesl ocenění z několika filmových festivalů včetně košického Art Film Festu, Mezinárodního filmového festivalu Cinematik nebo Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.Hlava.

středa 18/12 v 19 hod

Forman vs. Forman (d. H. Třeštíková, J.Hejna), Česko & Francie

„Nevím, co jsem o sobě zjistil. Zjistil jsem, že mě baví, co dělám, že mě baví vyprávět příběhy.“ Miloš Forman jako tvůrce. Miloš Forman jako člověk. Filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A zároveň charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Zkušenost s totalitním režimem dala Milošovi Formanovi do vínku téma konfliktu jedince s institucí, který úspěšně rozvíjel i ve svých amerických dramatech. Zároveň sám neúnavně hledal místo, kde by pocítil svobodu. Dokument Forman vs. Forman od režisérské dvojice Helena Třeštíková - Jakub Hejna sumarizuje životní cestu nejslavnějšího českého filmového tvůrce, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman.

sobota 21/12 v 16 hod

Moje století (d. Theodora Remundová), Česko

Moje století je mozaikou příběhů ze století naší republiky ve vzpomínkách stoletých obyvatel od vzniku Československa až k jejich/její současnosti. „Malé“ osudy protagonistů z většiny regionů naší země prostupují archivními obrazy zásadních historických událostí. Dokument je dobrodružným pátráním po naší národní identitě. Po tom, kdo jsme byli a kdo jsme. Sledujeme subjektivní svědectví žijících 25 stoletých lidí v historii naší republiky.


Zásadní momenty jejich osobních příběhů sledujeme v souvislosti se společenskými proměnami od první republiky přes 2. světovou válku, 50. léta, rok 1968 a normalizaci až k sametové revoluci. Některým společenské proměny zásadně změnily směřování osudu, jiní se přizpůsobili. Výsledná mozaika zdůrazňuje individuální prožitky, postoje, názory, reflektuje proměnu času a dojímá v dotecích s dobou dávno minulou skrze bezmála zázrak žijícího stoletého člověka.

LEDEN 2020

středa 8/1 v 19 hod

fotbal nekonečno (d. Corneliu Porumboiu), rumunsko

Když Ginghină v osmdesátých letech v Rumunsku studoval, byl fotbal jeho láskou. A na jeho vztahu k fotbalu se nezměnilo nic, ani když mu při jedné kopané způsobil jeho protihráč zranění na noze, kvůli kterému si už sám fotbal nezahrál, natož profesionálně, což byl jeho sen. Rumunský filmař Corneliu Porumboiu natočil dokument o rumunském úředníkovi, který měl vysoké cíle a prožil stejně tak velké zklamání. Protagonista jeho dokumentu Ginghină se však jen tak nevzdává. Přišel s teorií, která by minimalizovala možnost zranění při tomto sportu. Stal se svou svým konceptem posedlý, chtěl by vytvořit plynulejší hru na osmiúhelníkovém hřišti, ve kterém by si nikdo neublížil. Považuje se za revolucionáře fotbalu, má touhu neustále něco zlepšovat a průběžně aktualizovat, vytváří pojem „fotbal nekonečno“. Ginghină byl zraněn za Ceau?escovi éry a své fotbalové teorie rozvinul v roce 1990. Působí stejně tak tragicky a heroicky zároveň jako období, ve kterém se Rumunsko snažilo vzpamatovat ze zranění minulosti a upínalo se k lepším zítřkům, avšak s nedořešenými skutečnostmi nemocné společnosti.

středa 15/1 v 19 hod

Every wall is a door (d. Elitza Guergueiva), Bulharsko

Bulharská státní televize ve svém programu pro mladé vysílala v devadesátých letech pořad, ve kterém novinářka v terénu pokládá dělníkům, hipíkům, politologům i dětem filozofické otázky a svou anketou „zdola“ odkrývá uvažování, priority a celý myšlenkový diskurz Bulharů těsně po revoluci v roce 1989. „Která očekávání jsou nejdůležitější; ta, co byla splněna, nebo naopak ta, která nebyla realizována?“ Berlínská zeď právě padla a také Bulharsko je svědkem toho, jak zde lidé plní ulice, hnaní společným snem o demokracii. Na základě nahrávek Variant M, unikátního televizního programu vysílaného od roku 1990, film Every Wall is a Door ukazuje, jak se v myšlenkách lidí rodí demokracie a představuje otázky o smyslu revolucí.

středa 22/1 v 19 hod

Miniature for piano (d. Eldora Traykova), Bulharsko

S humorem a smutkem dokumentuje denní rutinu čtyř lékařů v seniorském věku, kteří pracují ve vzdálených vesnicích v různých odlehlých částech Bulharska. Navzdory obtížím nadále plní své povinnosti. Generace lékařů, které nemá kdo zastoupit, a proto musí pracovat, až do posledních dní…

středa 29/1 v 19 hod

Moje století (d. Theodora Remundová), Česko

Moje století je mozaikou příběhů ze století naší republiky ve vzpomínkách stoletých obyvatel od vzniku Československa až k jejich/její současnosti. „Malé“ osudy protagonistů z většiny regionů naší země prostupují archivními obrazy zásadních historických událostí. Dokument je dobrodružným pátráním po naší národní identitě. Po tom, kdo jsme byli a kdo jsme. Sledujeme subjektivní svědectví žijících 25 stoletých lidí v historii naší republiky.


Zásadní momenty jejich osobních příběhů sledujeme v souvislosti se společenskými proměnami od první republiky přes 2. světovou válku, 50. léta, rok 1968 a normalizaci až k sametové revoluci. Některým společenské proměny zásadně změnily směřování osudu, jiní se přizpůsobili. Výsledná mozaika zdůrazňuje individuální prožitky, postoje, názory, reflektuje proměnu času a dojímá v dotecích s dobou dávno minulou skrze bezmála zázrak žijícího stoletého člověka.

ÚNOR 2020

středa 5/2 v 19 hod

Forman vs. Forman (d. H. Třeštíková, J.Hejna), Česko & Francie

„Nevím, co jsem o sobě zjistil. Zjistil jsem, že mě baví, co dělám, že mě baví vyprávět příběhy.“ Miloš Forman jako tvůrce. Miloš Forman jako člověk. Filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A zároveň charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Zkušenost s totalitním režimem dala Milošovi Formanovi do vínku téma konfliktu jedince s institucí, který úspěšně rozvíjel i ve svých amerických dramatech. Zároveň sám neúnavně hledal místo, kde by pocítil svobodu. Dokument Forman vs. Forman od režisérské dvojice Helena Třeštíková - Jakub Hejna sumarizuje životní cestu nejslavnějšího českého filmového tvůrce, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman.

středa 12/2 v 19 hod

Baťa, první globalista (d. Peter Kerekes), Česko

Tomáš Baťa vyslal do celého světa nejen své zboží, ale i vlastní myšlenku a filozofii fungování podniku, práce a dokonce i života. Proto jej můžeme nazvat prvním globalistou. Když Baťa žil, řídil se vlastním životním heslem: „Pohyb je život a nehybnost je smrt.“ Jaké je to dnes? Nepotřebujeme zastavit? Kdo určuje tempo? Je to individuální zaměstnavatel, nebo je to systém, který se řítí a šíleně točí na plné obrátky, proti čemuž je jednotlivec bezmocný? Základní linií filmu je proto hledání odpovědi na otázku, zda je kapitalismus v podobě, v jaké ho vybudoval Baťa, utopií, nebo reálnou možností.

středa 19/2 v 19 hod

svědkové putinovi (d. Vitaly Mansky), Česko & Rusko

Dvorní prezidentský kameraman Vitalij Manský zaznamenává nečekanou abdikaci Borise Jelcina a nástup nového prezidenta ruského impéria Vladimira Putina. Zviditelňuje samotné jádro kremelské politiky a přináší svědectví o začátku putinovské éry a o tom, kdo všechno jsou vlastně Svědkové Putinovi. Snímek připomíná očekávání, které nastalo 31. prosince 1999, kdy se v životech všech Rusů objevil doposud neznámý Vladimir Putin, silný charismatický muž v nejlepších letech. Vitalij Manský do objektivu své kamery zahrnul nejen zákulisí nejvyšší ruské politiky, ale také i svou rodinu a přátele. Zároveň režisér originálním způsobem akcentuje vztah k České republice a celkově k Evropě. Film přináší důležitá svědectví ze zákulisí mezinárodní politiky.

středa 26/2 v 19 hod

Woman captured (d. Bernadet Tuza- Ritter), Maďarsko

Novou podobu otroctví ukazuje film maďarské režisérky Bernadetty Tuzy-Ritter. Ta se dostala nečekaně blízko k oběti zneužívání, otrokyni Marish. Marish žije „u své paní“ Ety přes deset let. Přes den pracuje v továrně a veškeré peníze Etě odvádí, zároveň se jí však stará o dům, uklízí, vaří a za svou práci dostává cigarety a kávu. Často hladoví a je i bita. Dokumentaristka mapuje živoření otrokyně rok a půl do té doby, než se Marish rozhodne svůj život změnit a od Ety utéct. Konečně se může zbavit jména, které jí Eta přiřkla a začít se svou pravou identitou v jiném městě daleko od vykořisťovatelky. Podaří se jí však začít žít bez prostředků v novém prostředí?

 

kyticka